Τα παιδιά κάθε ηλικίας βιώνουν πολλά από τα συναισθήματα που βιώνουν και οι ενήλικες. Θυμώνουν, λυπούνται, αγωνιούν, χαίρονται, ντρέπονται, νευριάζουν. Πολλές φορές δεν ξέρουν πώς να εκφράσουν αυτά τα συναισθήματα, άλλες φορές δεν μπορούν ούτε να τα αναγνωρίσουν. Ως αποτέλεσμα, τα παιδιά προσπαθούν να βγουν από τη δύσκολη θέση που συνήθως έρχονται, βιώνοντας αρνητικά συναισθήματα με διάφορες ακατάλληλες δράσεις, όπως να πετούν πράγματα ή να βάζουν τα κλάματα. Ένα παιδί, για παράδειγμα, που έχει βιώσει την απογοήτευση στο σχολείο, γυρνώντας στο σπίτι θα δείχνει εκνευρισμένο, θα αρνηθεί πιθανότατα να διαβάσει ή να φάει και θα απομονωθεί.
Καλό θα είναι, λοιπόν, να μη φοβόμαστε να μιλάμε για τα συναισθήματα, είτε είναι θετικά είτε είναι αρνητικά. Αντίθετα, χρειάζεται να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μιλούν για αυτά, με κάθε ευκαιρία…στο σχολείο, στο σπίτι, στον παιδότοπο! Αυτό φυσικά προϋποθέτει, πολύ χρόνο, υπομονή, επιμονή και επικοινωνία.
Υπάρχουν διάφορες δραστηριότητες που μπορούν να ενισχύσουν τη συναισθηματική αγωγή των παιδιών. Μία από αυτές είναι να δώσουν χρώμα στα Συναισθήματα…
Καλό θα είναι, λοιπόν, να μη φοβόμαστε να μιλάμε για τα συναισθήματα, είτε είναι θετικά είτε είναι αρνητικά. Αντίθετα, χρειάζεται να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μιλούν για αυτά, με κάθε ευκαιρία…στο σχολείο, στο σπίτι, στον παιδότοπο! Αυτό φυσικά προϋποθέτει, πολύ χρόνο, υπομονή, επιμονή και επικοινωνία.
Υπάρχουν διάφορες δραστηριότητες που μπορούν να ενισχύσουν τη συναισθηματική αγωγή των παιδιών. Μία από αυτές είναι να δώσουν χρώμα στα Συναισθήματα…
Θα χρειαστείτε:
Περάστε ένα όμορφο απόγευμα με το παιδί σας ή ένα όμορφο πρωινό στο σχολείο μιλώντας για συναισθήματα. Παρακινήστε το παιδί να γράψει σε κάθε κομμάτι χαρτόνι, από διαφορετικό χρώμα, ποιο είναι το συναίσθημα που το συνδέει. Για παράδειγμα, βλέποντας το κίτρινο μπορεί να νιώθει χαρά, ή το μαύρο μπορεί να του προκαλεί άγχος. Μιλήστε ξεχωριστά για κάθε επιλογή συναισθήματος, προτρέποντάς το να σας εξηγήσει το λόγο που την πραγματοποίησε. - Ένα στυλό
- Χαρτόνια ποικίλων χρωμάτων, κομμένα σε τετράγωνα.
Ενισχύστε την προσπάθεια του παιδιού αναφέροντας ή σημειώνοντας συνεχώς νέα συναισθήματα. Δώστε τους όνομα, είτε είναι θετικά είτε είναι αρνητικά.
Όταν δώσετε χρώμα σε όσο το δυνατόν περισσότερα συναισθήματα, μπορείτε να δημιουργήσετε το «κουτί των συναισθημάτων», όπου θα ανατρέχει το παιδί όταν δεν μπορεί να εκφραστεί. Μπορείτε να βάλετε όλα τα χάρτινα κομμάτια σε ένα κουτί, στο χώρο του παιδιού. Όταν το παιδί βρίσκεται σε ένταση ή βιώνει άσχημα συναισθήματα, θα μπορεί να χρησιμοποιεί το κουτί, επιλέγοντας το αντίστοιχο χρώμα ενώ όταν ηρεμήσει θα μπορέσετε να συζητήσετε γι’ αυτό πριν το βάλετε μέσα. Ωστόσο, το κουτί καλό θα είναι να μην συνδεθεί μόνο με τα αρνητικά συναισθήματα. Ενισχύστε το παιδί να ανατρέχει στο κουτί και όταν νιώθει όμορφα, ακόμα κι αν αναγνωρίζει το συναίσθημα.
Καλή Επιτυχία
Κοκκινάκου Νέλλη- Ψυχολόγος
***Πηγή: «Παιχνίδια συναισθηματικής αγωγής για παιδιά», Vanessa Rogers.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου